Vi söker en ny juristassistent och konkurshandläggare
Advokatfirman Mellemsaether är en affärsjuridisk advokatbyrå som bland annat specialiserar sig på obestånds- och konkursrätt. Våra advokater förordnas regelbundet som konkursförvaltare och likvidatorer.
Vårt obeståndsteam består för närvarande av två konkursförvaltare och en assistent/konkurshandläggare. Rollen som assistent/konkurshandläggare kommer att bli ledig varför vi söker en ersättare. Arbetet är omväxlande och präglas av såväl självständighet som ett nära samarbete med konkursförvaltare och övriga anställda. Vi söker därför en ny medarbetare som gillar siffror, administration och kontakt med människor.
Om rollen
I rollen ingår bl.a. att handlägga lönegarantiärenden, att upprätta olika typer av dokument och göra beräkningar, att ha daglig kontakt med olika myndigheter, att kommunicera med och svara på frågor från berörda parter såsom företagare och anställda samt att ha koll på tidsfrister. Helt enkelt att delta i olika arbetsmoment från början till slut vid vår hantering av konkurser och tillsammans med kollegor bidra till en effektiv och professionell hantering av våra konkursärenden.
Det kan också i rollen ges möjlighet att tillsammans med vår ekonom delta i olika arbetsuppgifter kopplade till byråns dagliga ekonomi såsom hantering av leverantörsfakturor, löpande bokföring och övriga administrativa uppgifter kopplade till ekonomiflödet.
Om dig
Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av konkurshantering eller har annan administrativ bakgrund. Tidigare arbete med lönegarantihandläggning, konkursbokföring eller konkursadministration är såklart premierande men inget krav. Eftergymnasial utbildning och/eller mer allmän ekonomiskt administrativ erfarenhet, som exempelvis arbete med löner, personal och bokföring, kan också ge dig goda förutsättningar för tjänsten.
Som person är du noggrann, serviceminded och lösningsorienterad. Du tycker om kombinationen av siffror, administration och kontakt med människor. Du är trygg i dig själv men också anpassningsbar och med mycket god samarbetsförmåga. Du har lätt för att kommunicera i både tal och skrift och har förmågan att vara både lyhörd och tydlig. Inflödet på obeståndsavdelningen varierar inte sällan. Det innebär att det ofta finns behov av tempoväxling och löpande prioritering bland arbetsuppgifter. Med tanke på rollen som primärt ansvarig för de administrativa uppgifterna inom konkursförvaltningen, inklusive att löpande bevaka aktuella tidsfrister, sätter vi stort värde på din förmåga att arbeta strukturerat. Vi utgår från att du är van vid att arbeta med datorer och har goda förutsättningar att sätta dig in i och använda sedvanliga datorprogram inom branschen.
Ansökan
Anställningen kan påbörjas 11 augusti 2025. Urval sker löpande.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Jon Örtengren via e-post jon@mellemsaether.se
Ansökan skickas till Jon Örtengren, jon@mellemsaether.se
Publicerades: 10-06-2025